XML og XSLT

synes tiden fra indsendelse af spørgsmål og opgaver til svar har været hurtig hvilket var rigtig dejligt.

René Matzen, Revisor Informatik ApS

Excel VBA

Kurset er godt, fordi det tvinger kursisten til at arbejde selvstændigt. Det er lidt lig forelæsning, hvor det er fuldstændigt op til een selv at arbejde med stoffet.
Thor Østergaards pædagogik er baseret på "hjælp til selvhjælp", og alt er holdt i en let og uhøjtidelig tone.

Fjernundervisning har yderligere den fordel at man kan sidde hjemme og koncentrere sig om emnet, uden at blive forstyrret af andre (ofte mindre motiverede) kursister.

Flemming Degn, Privat

Excel VBA

At jeg kan fordybe når jeg har tid og lyst, er super.

Virkelig hurtig respons fra underviseren - næsten døgnet rundt :)

Øvelserne indeholdt hvad jeg skulle bruge, for at komme videre med egne vba-projekter.

At man kunne sammenligne egne løsninger med underviserens var lærerigt.

Henrik Boss, Marel Bornholm

Excel VBA

Hurtig response på opgaver.

Udfordrende opgaver.

Flemming Pedersen, Semco Maritime

Access VBA

Min indgangsvinkel til VBA var, at jeg overhovedet ikke har arbejdet "hands on" med kode, siden de første par år af ingeniørstudiet, hvorfor min overordnede målsætning var "blot at komme komme i gang" dvs få en overordnet forståelse for hvordan strukturen i det hele var. Det har jeg fået og mere til.

Der er lagt vægt på øvelse, så man selv skal "bøvle" med koden, uden at få alt for meget forærende. Det er godt. Øvelserne har jeg oplevet, som værende bygget op, så man får en "værktøjskasse" med komponenter, som i et vist omfang kan genindgå i nogle af de efterfølgende øvelser. Også det er fint. Det stimulerer en til at tænke kreativt.

Alt i alt er mine forventninger indfriet.   ..

Lars Aaboe Kristensen, Ribe Amt, Teknik og Miljø

Access videregående 2007

Det har været godt at du hele tiden har været enten på mail eller chat, så du kan hjælpe en hurtigt videre. Samtidig vil jeg også sig at jeg ikke forventede så hurtige svar. Hvis der var noget man skulle bruge hjælp til kunne man jo bare gå videre med næste øvelse, for så at vendte tilbage til den ufærdige.

"Nu har jeg bestået prøven og skal nu lære at køre"

Det glæder jeg mig til at blive god til

Sarah Kristoffersen, VELUX Skærbæk

< >
Se flere referencer

xsl:if og xsl:choose

Begge elementer bruges til at styre flow'et i et style sheet. Syntaksen for de to elementer er:

<xsl:if test="udtryk der kan evalueres til sand eller falsk">
<xsl:choose>
  <xsl:when test="udtryk der kan evalueres til sand eller falsk">
     <!-- Skriv det output du vil have hvis testen er sand -->
  </xsl:when>
  <xsl:when test="udtryk der kan evalueres til sand eller falsk">
     <!-- Skriv det output du vil have hvis testen er sand -->
  </xsl:when>
  <xsl:otherwise>
     <!-- Skriv det output du vil have hvis ingen af dine tests var sande -->
  </xsl:otherwise>
</xsl:choose>

Vær opmærksom på, at der er lidt specielle regler for, hvornår noget er sandt eller falsk

  • Hvis en værdi er numerisk regnes den for falsk, hvis den er nul ellers er den sand
  • Hvis en værdi er en tekststreng regnes den for sand, hvis den har en længde der er forskellig fra nul (dvs. hvis der står noget i tekststrengen)
  • Hvis en værdi er et XML element (eller flere) regnes det for sandt, hvis det ikke er tomt - ellers falsk

Eksempel:

<xsl:if test="Navn">
   <!-- Her skriver du så det output du vil have hvis testen er sand --> 
</xsl:if>

regnes for sandt, hvis der er et <Navn> element der er underelement til det aktuelle element .

Når du har betalt for kurset får du adgang til øvelser til hver lektion. Og når du har fået godkendt din besvarelse får du desuden adgang til mine løsningsforslag med ekstra tips og trix.