XML og XSLT

synes tiden fra indsendelse af spørgsmål og opgaver til svar har været hurtig hvilket var rigtig dejligt.

René Matzen, Revisor Informatik ApS

Excel VSTO

Det har naturligvis været rigtig godt, at kunne gennemgå kursus i sit eget tempo, hvilket har betydet meget for mig, da jeg så har kunne få det daglige arbejde til at passe ind.

I modsætning til en traditionel undervisningsform, hvor kurset er berammet til en fast tid og man derfor bliver nødt til, at sætte en tidsgrænse for de praktiske opgaver, har jeg kunne nørde lige så længe jeg vil, og dermed afprøve nogle flere teknikker, end der normalt er tid til.

Ved at køre kurset over flere uger, har jeg også haft tid til, at lade de nye informationer bundfælde og sætte sig bedre fast.

En rigtigt god ting har været, at jeg har kørt hele kurset på min egen (firmaet) maskine, med min egen opsætning. Har alt for ofte været på kurser ude af huset, på andre maskiner og når man så kom tilbage til ens egen pc, var det en anden opsætning, en anden version, eller andet der gjorde, at man ikke lige kunne komme igang med det man havde lært.

Jeg har kunne bruge mine hverdagsopgaver som opgaverne i kurset, hvilket jeg syntes er bedere end de normale "Hello World" opgaver.

Og så er jeg meget imponeret over den hurtige response der har været på indsendte opgaver og spørgsmål. Dejligt at jeg ikke skulle vente dage med, at kunne komme videre, men ofte i løbet af minutter eller timer.

Jan Amdi Letvad, PFA Pension

Word videregående

  1. Underviseren svarer hurtigt.
  2. Underviseren kommer med gode ideer og "retter" til det er i orden.
  3. Jeg kan planlægge, som det passer mig.
  4. Jeg kan springe nogle opgaver over - for at komme tilbage til dem fx brevfletning.
  5. Jeg har "snuset" til mange ting, og flere af dem var gode
  6. !

Majbrit Larsen, Revisionsdirektoratet

Word grundlæggende

 Det har været kanon, at underviseren svarer mig lynhurtigt.

 Det har været ok, at det var mig og kun mig, der skulle omsætte kursusmaterialet - hvilket var eminent.

 Jeg havde mulighed for at planlægge, hvornår jeg skulle løse kursusmaterialet - hvilket var glimrende.

Majbrit Larsen, Revisionsdirektoratet

DreamWeaver CS4

Det bedste af det hele - din ubegrænsede tålmodighed. Jeg vidste intet om hjemmesider, havde aldrig været på IT kurser, plus dansk er ikke min modersmål - jeg misforstod tit, hvad du skrev. Det har sikkert været meget irriterende for dig, men du fortsætte at forklare uden at blive sur. Det er meget vigtigt for en begynder ikke at være "skræmt væk", fordi så tænker man: "mon ikke klarer jeg det alligevel".
Jeg synes, emnerne for kurser var godt valgte.
Det var godt, at man kunne arbejde med kurser, når man havde tid - der var ingen tidsfrister til hvert emne.
Det var godt, at du svarede hurtigt på spørgsmålene.

Tak for kursus! Det var en god oplevelse, det var en stor udfordring for mig, men det var meget interessant at "fægte" igennem det!

Antra Kahr, kahrius.dk

Excel VBA

Det er rart at kunne tage kurset i sit eget tempo, når det lige passer ind, men det giver også en risiko for at det lige bliver langstrækt nok, men så er det godt underviseren kan holde én lidt i ørerne med mails wink

Eva Bonne Alkærsig, EBA InterrimControlling

< >
Se flere referencer

xsl:applytemplates

bruges til at kalde en anden template inde fra en template. Syntaksen er:

<xsl:apply-templates select="xpath udtryk" mode="mode navn">

Vi kommer tilbage til brugen af mode atributten senere.

Hvis vi kigger på dette lille eksempel

<xsl:template match="Nummer">
<Track>
<xsl:apply-templates>
</Track>
</xsl:template>

Når XSL processoren behandler denne template vil alle elementer der hedder "Nummer" blive fundet og for hver nummer vil der blive indsat et element der hedder "Track" i resultatet - men som følge af xsl:apply-templates vil processoren løbe xml dokumentet igennem for at se om der er templates der matcher - nu med udgangspunkt i "Nummer" elementet.

Det giver først for alvor mening, hvis der er en flere templates i xsl dokumentet.

Her er et lille eksempel:

<?xml version="1.0"?>
<xsl:stylesheet version="1.0" xmlns:xsl="http://www.w3.org/1999/XSL/Transform">
<xsl:output method="html" encoding="ISO-8859-1" />
<xsl:template match="/">
<html>
<head><title>Et eksempel</title></head>
<body>
<xsl:apply-templates/>
</body>
</html>
</xsl:template>


<xsl:template match="Kunstner">
<p>Kunstner</p>
</xsl:template>


</xsl:stylesheet>

Denne lille leg går galt som vi tidligere har set - på grund af standard templates. Det er der to løsninger på - enten kan vi bruge

<xsl:template match="text() | @*"></xsl:template>

Eller også kan vi specificere hvad vi vil matche med i apply-templates

<xsl:apply-templates select="RytmiskMusik/Nummer/Kunstner"/>

Når du har betalt for kurset får du adgang til øvelser til hver lektion. Og når du har fået godkendt din besvarelse får du desuden adgang til mine løsningsforslag med ekstra tips og trix.