XML og XSLT

synes tiden fra indsendelse af spørgsmål og opgaver til svar har været hurtig hvilket var rigtig dejligt.

René Matzen, Revisor Informatik ApS

Access VBA

Rigtig god og hurtig respons fra underviser. Skal ikke vente ret lang tid på at få et svar på en problemstilling og spørger man efter en uddybning til eksempelvis en kode, kommer der hurtigt et svar, så man kan komme videre. Har fornemmelsen hele vejen igennem at underviser er villig at bruge den nødvendige tid på en, så man kan få løst opgaven. Bliver tvunget til at arbejde med opgaven, der er ikke nogen nem genvej, hvilket er rigtig godt.

Brian Lind Olsen, OUH Odense Universitetshospital

Excel videregående 2007

Det har været rigtig godt, at min kursuslærer har været klar med tilbagemelding lige med det samme - også i weekend. Rart med opmundringer og konstruktive bemærkninger.

- og det er supper, at man kan side hjemme og være på kursus når det masser en bedst. Ingen tidspres og man kan nå at fordybe sig i et emne.

Dialogen med kursuslæren giver også muligheder for at få ny viden til ens egne regneark

Hans Henrik Benediktson, DMO aps

SQL Programmering

Der har været en rigtig god rødtråd mellem teori og øvelserne hele vejen igennem kursuset. Der har samtidigt været udfordrende, men uden at jeg har siddet og slået mig selv på hovedet. Thor har samtidig været online godt og vel 24/7 til at besvare på spørgsmål og hjælpe mig igennem, hvor jeg har haft det svært.

Alexander Thompson, privat

Excel VBA

Godt med muligheden for sparring med underviser og forslag til andre løsningsmetoder end mine egne - selvom mine også fungerede.

Godt med muligheden for ingen tidsbegræsning for kurset. Havde jeg - pga. arb. situation, brug for.

Anja Hansen, TDC

Word videregående

  1. Underviseren svarer hurtigt.
  2. Underviseren kommer med gode ideer og "retter" til det er i orden.
  3. Jeg kan planlægge, som det passer mig.
  4. Jeg kan springe nogle opgaver over - for at komme tilbage til dem fx brevfletning.
  5. Jeg har "snuset" til mange ting, og flere af dem var gode
  6. !

Majbrit Larsen, Revisionsdirektoratet

< >
Se flere referencer

xsl:element

Vi har set, hvordan vi kan generere nye xml dokumenter gennem xsl transformationer, men hvis vi vil have elementnavne i det nye xml dokument, der afhænger af indholdet af det oprindelige xml dokument skal vi have fat i xsl:element. Syntaksen er som følger:

<xsl:element name="element navn"
use-attribute-sets="attributset navn"
namespece="namespaceuri" />

Og et lille eksempel

<xsl:element name="blabla">En lille tekst</xsl:element>

Vil give dette resultat

<blabla>En lille tekst</blabla>

Det er jo ikke specielt sjovt, men vi kan også skrive

<xsl:element name="{.}">En lille tekst</xsl:element>

Kører man dette mod

<Navn>Andrea</Navn>

Vil man få

<Andrea>En lille tekst</Andrea>

ud. Det er i sagens natur vigtigt at indholdet af de elementer man vil bruge som elementnavne er lovlige XML navne - ellers går det galt.

 

Et lille eksempel - først et xml dokument:

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<Tagnames>
 <Root>Track</Root>
 <Elements>
  <Element>CD</Element>
  <Element>Artist</Element>
  <Element>CD-Title</Element>
 </Elements>
</Tagnames>

 

og dernæst et stylesheet:

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<xsl:stylesheet version="1.0" xmlns:xsl="http://www.w3.org/1999/XSL/Transform">
 <xsl:output method="xml" version="1.0" indent="yes"/>
 
 <xsl:template match="/">
  <Music><xsl:apply-templates select="Tagnames/Root"/></Music>
 </xsl:template>
 
 <xsl:template match="Root">
  <xsl:element name="{.}"><xsl:apply-templates select="following-sibling::Elements/Element"/>
</xsl:element>
 </xsl:template>
 
 <xsl:template match="Element">
  <xsl:element name="{.}">bla bla</xsl:element>
 </xsl:template>
 
</xsl:stylesheet>

Når du har betalt for kurset får du adgang til øvelser til hver lektion. Og når du har fået godkendt din besvarelse får du desuden adgang til mine løsningsforslag med ekstra tips og trix.