XML og XSLT

synes tiden fra indsendelse af spørgsmål og opgaver til svar har været hurtig hvilket var rigtig dejligt.

René Matzen, Revisor Informatik ApS

Excel videregående 2007

Det har været rigtig godt, at min kursuslærer har været klar med tilbagemelding lige med det samme - også i weekend. Rart med opmundringer og konstruktive bemærkninger.

- og det er supper, at man kan side hjemme og være på kursus når det masser en bedst. Ingen tidspres og man kan nå at fordybe sig i et emne.

Dialogen med kursuslæren giver også muligheder for at få ny viden til ens egne regneark

Hans Henrik Benediktson, DMO aps

ASP.NET 3.5

Muligheden for selv at planlægge undervisningsforløbet

De altid hurtige svar fra underviser

Erik Laursen, Skat

ASP.NET 4.5

Der har altid faldet et hurtigt svar på spørgsmål, ligesom database problemer, der opstod undervejs, blev løst hurtigt og meget smidigt , uanset at det betød, at Thor måtte opgraderer sin SQL server.

Selvom jeg har stor erfaring med traditionel programmering, har Thor alligevel formået, at åbne mine øjne for den nye verden der er i webudvikling og det er helt sikkert, at fremtidens løsninger er her.
Kommer der et udvidet kursus i ASP.NET, så er jeg sikker på, at jeg vil være at finde blandt kursisterne.

Jeg har kun roser til IT-fjernundervisning, specielt til Thor.

Finn Hoelgaard
Datamatiker

Museum Vestsjælland

Finn Hoelgaard

Excel VBA

Det har været godt at selv kunne bestemme farten, samt bruge al den tid man nu selv synes for at lave opgaverne.

Det har været et hårdt kursus, men jeg har virkelig lært meget og er mere rustet til at lave nye makroer, hvor jeg så selv kan gå i i VBA og lave rettelser, fordi jeg kan forstå programmet.

Margit Gravgaard Larsen, Novo Nordisk A/S

SQL Programmering

De filmklip der er lavet i starten af kurset, er super gode til at komme i gang med.

Der er meget hurtig respons, når man indsender en opgave.

Man kan selv tilpasset tidspunktet for kurset, når det passer ind i den normale hverdag

Johan Hauge, EM Retail Solutions A/S

< >
Se flere referencer

XPath aksenavne

Betragt dette diagram

Og sammen med dette lille xml dokument kan vi på næste diagram se, hvordan de enkelte elementer kan vælges under forudsætning af at "Item" er det aktuelle element.

<?xml version="1.0"?>
<order number="312597">
<date>2000/1/1</date>
<customer id="216A">Customer A</customer>
<item>
<part-number warehouse="Warehouse 11">E16-25A</part-number>
<description>Production-Class Widget</description>
<quantity>16</quantity>
</item>
</order>

 

 

Med det i hånden får man endnu flere muligheder. Prøv f.eks. dette stylesheet på xml dokumentet

<?xml version="1.0"?>
<xsl:stylesheet version="1.0" xmlns:xsl="http://www.w3.org/1999/XSL/Transform">
<xsl:output method="text" encoding="ISO-8859-1" />



<xsl:template match="Nummer">
<xsl:for-each select="child::Kunstner">
<xsl:value-of select="."/>
</xsl:for-each>
</xsl:template>
<xsl:template match="text()"><!-- gør ingenting --></xsl:template>
</xsl:stylesheet>

Unikke poster

Vi bruger også akse-navne i forbindelse med udtræk af unikke poster i et XML dokument - det kunne se sådan her ud:

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<xsl:stylesheet version="1.0" xmlns:xsl="http://www.w3.org/1999/XSL/Transform" xmlns:fo="http://www.w3.org/1999/XSL/Format">
<xsl:output encoding="ISO-8859-1"/>
  <xsl:template match="/">
    <xsl:variable name="adresser" select="//Adresse[not(.=preceding::Adresse)]"/>
      <html>
        <head></head>
        <body>
          <xsl:for-each select="$adresser">
            <h1><xsl:value-of select="."/></h1>
          </xsl:for-each>
        </body>
      </html>
  </xsl:template>
</xsl:stylesheet>

Jeg ved godt, at jeg her bruger et par elementer, som vi ikke er kommet til endnu, men jeg håber det går alligevel ;-)

Når du har betalt for kurset får du adgang til øvelser til hver lektion. Og når du har fået godkendt din besvarelse får du desuden adgang til mine løsningsforslag med ekstra tips og trix.