XML og XSLT

synes tiden fra indsendelse af spørgsmål og opgaver til svar har været hurtig hvilket var rigtig dejligt.

René Matzen, Revisor Informatik ApS

Word VBA

Super hurtig tilbagemelding på løste opgaver. Det passer mig fint at kunne følge kurset i mit eget tempo.

Og igen igen

Ikke utænkeligt at jeg "springer" på et af de andre kurser

Stig Ulriksen, HTH

Access grundlæggende 2010

Hurtig respons på indsendte opgaver og spørgsmål. På alle tider af døgnet ! Du står tidligt op og går sent i seng.

Per Verner Hansen, TELE Greenland A/S Vejrtjenesten

Excel VBA

Kurset er godt, fordi det tvinger kursisten til at arbejde selvstændigt. Det er lidt lig forelæsning, hvor det er fuldstændigt op til een selv at arbejde med stoffet.
Thor Østergaards pædagogik er baseret på "hjælp til selvhjælp", og alt er holdt i en let og uhøjtidelig tone.

Fjernundervisning har yderligere den fordel at man kan sidde hjemme og koncentrere sig om emnet, uden at blive forstyrret af andre (ofte mindre motiverede) kursister.

Flemming Degn, Privat

Word videregående

  1. Underviseren svarer hurtigt.
  2. Underviseren kommer med gode ideer og "retter" til det er i orden.
  3. Jeg kan planlægge, som det passer mig.
  4. Jeg kan springe nogle opgaver over - for at komme tilbage til dem fx brevfletning.
  5. Jeg har "snuset" til mange ting, og flere af dem var gode
  6. !

Majbrit Larsen, Revisionsdirektoratet

Excel VBA

Jeg har gennemført kurset Excel VBA. Jeg var skeptisk overfor måden at lære på inden jeg gik i gang, men jeg må sige at min skepsis blev gjort til skamme. Lige fra første lektion følte jeg at jeg virkelig lærte noget.

Thors tilgang til materialet er perfekt. Gennem løbende øvelser får man lejlighed til at afprøve teorien i praksis.

Beder man om lidt hjælp, så kommer den lynhurtig – men det er kun et hint og så kan man selv finde ud af resten – det er perfekt for herved tvinges eleven til at tænke sig om – mon det kan bruges i folkeskolen også :).

Kurset er ALLE pengene værd og kan køres når man har tid og er motiveret. Holder man for lange pauser i undervisningen, så komme Thors pegefinger i form af en mail og så er det bare om at komme i gang igen :)

Jacob Madsen, Mettler-Toledo A/S

< >
Se flere referencer

xsl:applytemplates

bruges til at kalde en anden template inde fra en template. Syntaksen er:

<xsl:apply-templates select="xpath udtryk" mode="mode navn">

Vi kommer tilbage til brugen af mode atributten senere.

Hvis vi kigger på dette lille eksempel

<xsl:template match="Nummer">
<Track>
<xsl:apply-templates>
</Track>
</xsl:template>

Når XSL processoren behandler denne template vil alle elementer der hedder "Nummer" blive fundet og for hver nummer vil der blive indsat et element der hedder "Track" i resultatet - men som følge af xsl:apply-templates vil processoren løbe xml dokumentet igennem for at se om der er templates der matcher - nu med udgangspunkt i "Nummer" elementet.

Det giver først for alvor mening, hvis der er en flere templates i xsl dokumentet.

Her er et lille eksempel:

<?xml version="1.0"?>
<xsl:stylesheet version="1.0" xmlns:xsl="http://www.w3.org/1999/XSL/Transform">
<xsl:output method="html" encoding="ISO-8859-1" />
<xsl:template match="/">
<html>
<head><title>Et eksempel</title></head>
<body>
<xsl:apply-templates/>
</body>
</html>
</xsl:template>


<xsl:template match="Kunstner">
<p>Kunstner</p>
</xsl:template>


</xsl:stylesheet>

Denne lille leg går galt som vi tidligere har set - på grund af standard templates. Det er der to løsninger på - enten kan vi bruge

<xsl:template match="text() | @*"></xsl:template>

Eller også kan vi specificere hvad vi vil matche med i apply-templates

<xsl:apply-templates select="RytmiskMusik/Nummer/Kunstner"/>

Når du har betalt for kurset får du adgang til øvelser til hver lektion. Og når du har fået godkendt din besvarelse får du desuden adgang til mine løsningsforslag med ekstra tips og trix.