XML og XSLT

synes tiden fra indsendelse af spørgsmål og opgaver til svar har været hurtig hvilket var rigtig dejligt.

René Matzen, Revisor Informatik ApS

ASP.NET MVC 5

Jeg var ret glad for, at der var god vekselvirkning mellem teori og praksis. Nogle opgaver var lige til højrebenet, men der var gode muligheder for at anvende teorien på egen hånd, da visse opgaver klart krævede at du havde forstået teorien. Det var super, at man ikke fik alting forærende, men også skulle tænke selv. Jeg kom på kurset uden forudgående viden om MCV, og gik fra kurset med langt større forståelse og god praktisk erfaring med MCV. Jeg vil klart anbefale it-fjernundervisning.

Søren Bondrup Rasmussen, Alm. Brand Forsikring

ASP.NET

Øvelserne har været gode de tvinger en til at tænke selv.

Henrik Obsen, Grenaa Tekniske Skole

Excel VBA

Hurtig response på opgaver.

Udfordrende opgaver.

Flemming Pedersen, Semco Maritime

DreamWeaver CS4

Det har været rigtig godt at kunne lave opgaverne, når der har været tid og ikke have et tidspres. Det er også godt at man selv kan vælge hvilke opgaver, man vil gå mere i dybden med og hvilke man kan gå lettere hen over fordi det er noget, man ikke skal bruge senere. Også meget fint at man altid har kunnet få svar på spørgsmål. Man lærer selv at finde løsninger på diverse problemer.

Så tak for et godt kursus.

Ulla Leth, kahrius.dk

Access VBA

Min indgangsvinkel til VBA var, at jeg overhovedet ikke har arbejdet "hands on" med kode, siden de første par år af ingeniørstudiet, hvorfor min overordnede målsætning var "blot at komme komme i gang" dvs få en overordnet forståelse for hvordan strukturen i det hele var. Det har jeg fået og mere til.

Der er lagt vægt på øvelse, så man selv skal "bøvle" med koden, uden at få alt for meget forærende. Det er godt. Øvelserne har jeg oplevet, som værende bygget op, så man får en "værktøjskasse" med komponenter, som i et vist omfang kan genindgå i nogle af de efterfølgende øvelser. Også det er fint. Det stimulerer en til at tænke kreativt.

Alt i alt er mine forventninger indfriet.   ..

Lars Aaboe Kristensen, Ribe Amt, Teknik og Miljø

< >
Se flere referencer

xsl:applytemplates

bruges til at kalde en anden template inde fra en template. Syntaksen er:

<xsl:apply-templates select="xpath udtryk" mode="mode navn">

Vi kommer tilbage til brugen af mode atributten senere.

Hvis vi kigger på dette lille eksempel

<xsl:template match="Nummer">
<Track>
<xsl:apply-templates>
</Track>
</xsl:template>

Når XSL processoren behandler denne template vil alle elementer der hedder "Nummer" blive fundet og for hver nummer vil der blive indsat et element der hedder "Track" i resultatet - men som følge af xsl:apply-templates vil processoren løbe xml dokumentet igennem for at se om der er templates der matcher - nu med udgangspunkt i "Nummer" elementet.

Det giver først for alvor mening, hvis der er en flere templates i xsl dokumentet.

Her er et lille eksempel:

<?xml version="1.0"?>
<xsl:stylesheet version="1.0" xmlns:xsl="http://www.w3.org/1999/XSL/Transform">
<xsl:output method="html" encoding="ISO-8859-1" />
<xsl:template match="/">
<html>
<head><title>Et eksempel</title></head>
<body>
<xsl:apply-templates/>
</body>
</html>
</xsl:template>


<xsl:template match="Kunstner">
<p>Kunstner</p>
</xsl:template>


</xsl:stylesheet>

Denne lille leg går galt som vi tidligere har set - på grund af standard templates. Det er der to løsninger på - enten kan vi bruge

<xsl:template match="text() | @*"></xsl:template>

Eller også kan vi specificere hvad vi vil matche med i apply-templates

<xsl:apply-templates select="RytmiskMusik/Nummer/Kunstner"/>

Når du har betalt for kurset får du adgang til øvelser til hver lektion. Og når du har fået godkendt din besvarelse får du desuden adgang til mine løsningsforslag med ekstra tips og trix.