XML og XSLT

synes tiden fra indsendelse af spørgsmål og opgaver til svar har været hurtig hvilket var rigtig dejligt.

René Matzen, Revisor Informatik ApS

Access VBA

Min indgangsvinkel til VBA var, at jeg overhovedet ikke har arbejdet "hands on" med kode, siden de første par år af ingeniørstudiet, hvorfor min overordnede målsætning var "blot at komme komme i gang" dvs få en overordnet forståelse for hvordan strukturen i det hele var. Det har jeg fået og mere til.

Der er lagt vægt på øvelse, så man selv skal "bøvle" med koden, uden at få alt for meget forærende. Det er godt. Øvelserne har jeg oplevet, som værende bygget op, så man får en "værktøjskasse" med komponenter, som i et vist omfang kan genindgå i nogle af de efterfølgende øvelser. Også det er fint. Det stimulerer en til at tænke kreativt.

Alt i alt er mine forventninger indfriet.   ..

Lars Aaboe Kristensen, Ribe Amt, Teknik og Miljø

ASP.NET 4.0

Det har været helt fantastisk at se den grønne status med "jeg er online" når jeg har logget ind for at køre videre på min undervisning, for så ved jeg at der er næsten øjeblikkelig hjælp, råd, vejledning og godkendelse på mine indsendte svar. Det betyder jeg har kunnet komme videre med det samme og ikke blot vente på evaluering over tid og jeg har haft mine svar i frisk hukommelse. Det har næsten været somom underviser har "kigget mig over skulderen" og været der under hele forløbet. Fordelen er at det har været på mine premisser, når _jeg_ har været klar og motiver

Jeg har oplevet rigtig god, professionel og hurtig vejledning og konstruktiv kritik under hele forløbet.

IT-Fjernundervisning kan klart anbefales.

Dennis Mathiesen, Elro

Excel videregående 2010

Kursus materialet, rart at have i fremtidem som opslagsværk.

At man selv kunne bestemme tempoet.

Thor har altid svaret prompte på mine spørgsmål

Lennart Nielsen, GEA Process Engineering A/S

Word VBA

Jeg er total overrasket over den korte svartid. Det er et KÆMPE plus hvis man selv til tider arbejder under tidspres og ved man kun har en kort tid at arbejde på en opgave.

Der er heller aldrig slinger i valsen på spørgsmål; altid kort og præcis svar retur. 

At kunne lave opgaverne når det passede mig var helt fantastisk. 

Tina Eriksen, Skandinavisk Service Partner

Excel VBA

Det er rart at kunne tage kurset i sit eget tempo, når det lige passer ind, men det giver også en risiko for at det lige bliver langstrækt nok, men så er det godt underviseren kan holde én lidt i ørerne med mails wink

Eva Bonne Alkærsig, EBA InterrimControlling

< >
Se flere referencer

XPath aksenavne

Betragt dette diagram

Og sammen med dette lille xml dokument kan vi på næste diagram se, hvordan de enkelte elementer kan vælges under forudsætning af at "Item" er det aktuelle element.

<?xml version="1.0"?>
<order number="312597">
<date>2000/1/1</date>
<customer id="216A">Customer A</customer>
<item>
<part-number warehouse="Warehouse 11">E16-25A</part-number>
<description>Production-Class Widget</description>
<quantity>16</quantity>
</item>
</order>

 

 

Med det i hånden får man endnu flere muligheder. Prøv f.eks. dette stylesheet på xml dokumentet

<?xml version="1.0"?>
<xsl:stylesheet version="1.0" xmlns:xsl="http://www.w3.org/1999/XSL/Transform">
<xsl:output method="text" encoding="ISO-8859-1" />



<xsl:template match="Nummer">
<xsl:for-each select="child::Kunstner">
<xsl:value-of select="."/>
</xsl:for-each>
</xsl:template>
<xsl:template match="text()"><!-- gør ingenting --></xsl:template>
</xsl:stylesheet>

Unikke poster

Vi bruger også akse-navne i forbindelse med udtræk af unikke poster i et XML dokument - det kunne se sådan her ud:

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<xsl:stylesheet version="1.0" xmlns:xsl="http://www.w3.org/1999/XSL/Transform" xmlns:fo="http://www.w3.org/1999/XSL/Format">
<xsl:output encoding="ISO-8859-1"/>
  <xsl:template match="/">
    <xsl:variable name="adresser" select="//Adresse[not(.=preceding::Adresse)]"/>
      <html>
        <head></head>
        <body>
          <xsl:for-each select="$adresser">
            <h1><xsl:value-of select="."/></h1>
          </xsl:for-each>
        </body>
      </html>
  </xsl:template>
</xsl:stylesheet>

Jeg ved godt, at jeg her bruger et par elementer, som vi ikke er kommet til endnu, men jeg håber det går alligevel ;-)

Når du har betalt for kurset får du adgang til øvelser til hver lektion. Og når du har fået godkendt din besvarelse får du desuden adgang til mine løsningsforslag med ekstra tips og trix.