SQL Programmering

De filmklip der er lavet i starten af kurset, er super gode til at komme i gang med.

Der er meget hurtig respons, når man indsender en opgave.

Man kan selv tilpasset tidspunktet for kurset, når det passer ind i den normale hverdag

Johan Hauge, EM Retail Solutions A/S

SQL Programmering

Der har været en rigtig god rødtråd mellem teori og øvelserne hele vejen igennem kursuset. Der har samtidigt været udfordrende, men uden at jeg har siddet og slået mig selv på hovedet. Thor har samtidig været online godt og vel 24/7 til at besvare på spørgsmål og hjælpe mig igennem, hvor jeg har haft det svært.

Alexander Thompson, privat

Excel videregående 2007

Det har været rigtig godt, at min kursuslærer har været klar med tilbagemelding lige med det samme - også i weekend. Rart med opmundringer og konstruktive bemærkninger.

- og det er supper, at man kan side hjemme og være på kursus når det masser en bedst. Ingen tidspres og man kan nå at fordybe sig i et emne.

Dialogen med kursuslæren giver også muligheder for at få ny viden til ens egne regneark

Hans Henrik Benediktson, DMO aps

Excel VBA

Tak for et rigtigt godt og lærerigt kursus.

En af de store fordele ved kurset er, at man kan tage det i det tempo man ønsker og der er ikke noget tidspres.

Opgaverne er gode og udfordrene. Man kan selv, indenfor rammerne, bestemme hvor meget man vil gøre ud af det.

Beskrivelserne til opgaverne er lavet på en sådan måde, at der er også overladt lidt til ens egen fantasi, som jeg synes er en meget god ting.

Kurset har et rigtigt godt niveau, og materialet er godt lavet.

Underviseren ??? Ja, jeg ved ikke hvornår han sover.

Der går ikke lang tid efter man har sendt en opgave, til den er rettet, og altid med en god og konstruktiv kommentar. Også man får underviserens løsningsforslag.

Der er altid hurtig og god hjælp at hente, hvis man er gået i stå. Man får ikke bare løsningen, men et hint, så man kan komme videre.

Jeg vil varmt anbefale det til andre, og gør det !

Endnu engang tak for et godt kursus.

Med venlig hilsen

Peter Juul Jacobsen

Peter Juul Jacobsen, Mærsk Olie & Gas A/S

ASP.NET 4.5

Der har altid faldet et hurtigt svar på spørgsmål, ligesom database problemer, der opstod undervejs, blev løst hurtigt og meget smidigt , uanset at det betød, at Thor måtte opgraderer sin SQL server.

Selvom jeg har stor erfaring med traditionel programmering, har Thor alligevel formået, at åbne mine øjne for den nye verden der er i webudvikling og det er helt sikkert, at fremtidens løsninger er her.
Kommer der et udvidet kursus i ASP.NET, så er jeg sikker på, at jeg vil være at finde blandt kursisterne.

Jeg har kun roser til IT-fjernundervisning, specielt til Thor.

Finn Hoelgaard
Datamatiker

Museum Vestsjælland

Finn Hoelgaard

ASP.NET 4.0

Det har været helt fantastisk at se den grønne status med "jeg er online" når jeg har logget ind for at køre videre på min undervisning, for så ved jeg at der er næsten øjeblikkelig hjælp, råd, vejledning og godkendelse på mine indsendte svar. Det betyder jeg har kunnet komme videre med det samme og ikke blot vente på evaluering over tid og jeg har haft mine svar i frisk hukommelse. Det har næsten været somom underviser har "kigget mig over skulderen" og været der under hele forløbet. Fordelen er at det har været på mine premisser, når _jeg_ har været klar og motiver

Jeg har oplevet rigtig god, professionel og hurtig vejledning og konstruktiv kritik under hele forløbet.

IT-Fjernundervisning kan klart anbefales.

Dennis Mathiesen, Elro

Access videregående 2007

Det har været godt at du hele tiden har været enten på mail eller chat, så du kan hjælpe en hurtigt videre. Samtidig vil jeg også sig at jeg ikke forventede så hurtige svar. Hvis der var noget man skulle bruge hjælp til kunne man jo bare gå videre med næste øvelse, for så at vendte tilbage til den ufærdige.

"Nu har jeg bestået prøven og skal nu lære at køre"

Det glæder jeg mig til at blive god til

Sarah Kristoffersen, VELUX Skærbæk

< >
Se flere referencer

Databaser

En database er helt grundlæggende "bare" en samling af data. En database er en måde at organisere data på, så man får en struktureret, systematisk og søgbar samling af ensartet information. 

Relationelle databaser

I en relationel database er informationen opdelt i tabeller (entiteter), som ofte har relationer til hinanden. Entiteter er fænomener, der kan knyttes oplysninger til, fx en person, en bygning, en sag eller en bog. Forekomster af en entitet samles i en tabel, hvor de enkelte typer af oplysninger om entiteten findes i separate kolonner (felter eller attributter). Samlingen af oplysninger om én bestemt entitet kaldes en række (record eller tuple). Hver tabel har typisk en primærnøgle, som består af et eller flere felter i tabellen. Primærnøglen skaber en unik identifikation af hver enkelt række i tabellen. En fremmednøgle er et felt i en tabel, som peger på en primærnøgle i en anden tabel og dermed skaber relation mellem de to tabeller. En oversigt over en relationel databases entiteter og relationer kaldes et E/R-diagram.

Hierarkiske databaser

Hierarkiske databaser er en ældre type af databaser, hvor data findes i en slags træstruktur. Det betyder, at informationen kun kan fremsøges ved at følge den ”sti”, som strukturen lægger op til. En post i en hierarkisk database kan som ”parent” have flere underposter (”children”), som igen kan opdeles i underposter. Hvis vi gentager bibliotekseksemplet fra før, vil man skulle vælge organiseringen og dermed fremsøgningsmulighederne på forhånd. Hvis den hierarkiske database fx organiseres ud fra forfattere, med den eller de relevante bøger tilknyttet som underposter, kan man kun bruge forfatternavn som fremsøgningskriterium. Hvis man omvendt organiserer strukturen efter bogtitel med den eller de relevante forfattere tilknyttet som underposter, kan man kun bruge bogtitel som fremsøgningskriterium.

Netværksdatabaser

En netværksdatabase er også en ældre type af databaser, som mindre meget om den hierarkiske model, dog med noget større fleksibilitet. I en netværksdatabase er der flere muligheder for at registrere sammenhænge mellem informationer end blot parent-child relationer. Hver record kan have flere ”parents” (”owners”) og flere ”children” (”members”), således at der kan dannes et mere komplekst net af relationer.

Selv om netværksmodellen giver større fleksibiliet end den hierarikiske model, er netværksdatabaser dog ligledes stort set erstattet af relationelle databaser, som tilbyder en endnu højere grad af fleksibilitet.

Objektorienterede databaser

I en objektorienteret databasemodel er data organiseret i objekter. Et objekt indkapsler data og funktionalitet (adfærd). Databasen kan på den måde siges at være integreret med applikation, hvorimod der i en relationel database er en klar skelnen mellem applikation og databasemodel.

En klasse i en objektorienteret database svarer til en tabel i en relationel struktur og en instans af klassen/objektet svarer til en række i tabellen. Objektorienterede databaser er velegnede til meget komplekse data.

Databasehåndteringssystemer

Oprettelse og håndtering af databaser sker ved hjælp af et databasehåndteringssystem (Database Management System – DBMS). Et databasehåndteringssystem består af en datamodel for informationsindholdet i databasen, en databasemotor (database engine) og et databasesprog, dvs. det sprog, der anvendes til at definere og manipulere indholdet i databasen. Det mest almindelige databasesprog er SQL – Structured Query Language.

Eksempler på databasehåndteringssystemer er Access, MS SQL Server, Oracle og MySQL.

 

Med inspiration fra (og tak til) digitalbevaring.dk    

Når du har betalt for kurset får du adgang til øvelser til hver lektion. Og når du har fået godkendt din besvarelse får du desuden adgang til mine løsningsforslag med ekstra tips og trix.