SQL Programmering

De filmklip der er lavet i starten af kurset, er super gode til at komme i gang med.

Der er meget hurtig respons, når man indsender en opgave.

Man kan selv tilpasset tidspunktet for kurset, når det passer ind i den normale hverdag

Johan Hauge, EM Retail Solutions A/S

SQL Programmering

Der har været en rigtig god rødtråd mellem teori og øvelserne hele vejen igennem kursuset. Der har samtidigt været udfordrende, men uden at jeg har siddet og slået mig selv på hovedet. Thor har samtidig været online godt og vel 24/7 til at besvare på spørgsmål og hjælpe mig igennem, hvor jeg har haft det svært.

Alexander Thompson, privat

Excel grundlæggende 2010

Det har været en positiv oplevelse at gennemføre dette kursus da Thor har været hurtig til at svare tilbage på eventuelle spørgsmål. Det har også været en positiv oplevelse, at der har været så hurtig respons på afleverede opgaver.

Michelle Lundberg, Via Biler A/S

Excel VBA

Det er rart at kunne tage kurset i sit eget tempo, når det lige passer ind, men det giver også en risiko for at det lige bliver langstrækt nok, men så er det godt underviseren kan holde én lidt i ørerne med mails wink

Eva Bonne Alkærsig, EBA InterrimControlling

Access VBA

Min indgangsvinkel til VBA var, at jeg overhovedet ikke har arbejdet "hands on" med kode, siden de første par år af ingeniørstudiet, hvorfor min overordnede målsætning var "blot at komme komme i gang" dvs få en overordnet forståelse for hvordan strukturen i det hele var. Det har jeg fået og mere til.

Der er lagt vægt på øvelse, så man selv skal "bøvle" med koden, uden at få alt for meget forærende. Det er godt. Øvelserne har jeg oplevet, som værende bygget op, så man får en "værktøjskasse" med komponenter, som i et vist omfang kan genindgå i nogle af de efterfølgende øvelser. Også det er fint. Det stimulerer en til at tænke kreativt.

Alt i alt er mine forventninger indfriet.   ..

Lars Aaboe Kristensen, Ribe Amt, Teknik og Miljø

Frontpage

Tak for et godt kursus.

Jeg syntes følgende har været godt:

  1. Beskrivelsen af de forskellige opgaver > svar fra underviser, med tips og forslag til andre måder at se tingene på
  2. At underviser ikke bare pr. automatic har godkendt lektionerne
  3. Måden underviser har besvaret spørgsmål > meget forstålige
  4. At underviser køber et program "kun" fordi jeg har en dansk version
  5. At man efterfølgende kan bruge kurset ved at loge på
  6. Ja jeg kunne blive ved, men det kommer vel i bund og grund an på hvad man havde som forventninger og til det kan jeg kun sige at mine forventninger er blevet opfyldt.
  7. Det vil nok altid være ting man kunne i forvejen, men for mit vedkomne, syntes jeg det var rart at blive bekræftiget i at det man gør er rigtig.

Endnu engang tak for et godt kursus, jeg vil anbefale andre til dig.

Med venlig hilsen

Peder Pedersen 

Peder Pedersen, DGI, Vejle Amt

Excel VBA

Jeg har gennemført kurset Excel VBA. Jeg var skeptisk overfor måden at lære på inden jeg gik i gang, men jeg må sige at min skepsis blev gjort til skamme. Lige fra første lektion følte jeg at jeg virkelig lærte noget.

Thors tilgang til materialet er perfekt. Gennem løbende øvelser får man lejlighed til at afprøve teorien i praksis.

Beder man om lidt hjælp, så kommer den lynhurtig – men det er kun et hint og så kan man selv finde ud af resten – det er perfekt for herved tvinges eleven til at tænke sig om – mon det kan bruges i folkeskolen også :).

Kurset er ALLE pengene værd og kan køres når man har tid og er motiveret. Holder man for lange pauser i undervisningen, så komme Thors pegefinger i form af en mail og så er det bare om at komme i gang igen :)

Jacob Madsen, Mettler-Toledo A/S

< >
Se flere referencer

Databaser

En database er helt grundlæggende "bare" en samling af data. En database er en måde at organisere data på, så man får en struktureret, systematisk og søgbar samling af ensartet information. 

Relationelle databaser

I en relationel database er informationen opdelt i tabeller (entiteter), som ofte har relationer til hinanden. Entiteter er fænomener, der kan knyttes oplysninger til, fx en person, en bygning, en sag eller en bog. Forekomster af en entitet samles i en tabel, hvor de enkelte typer af oplysninger om entiteten findes i separate kolonner (felter eller attributter). Samlingen af oplysninger om én bestemt entitet kaldes en række (record eller tuple). Hver tabel har typisk en primærnøgle, som består af et eller flere felter i tabellen. Primærnøglen skaber en unik identifikation af hver enkelt række i tabellen. En fremmednøgle er et felt i en tabel, som peger på en primærnøgle i en anden tabel og dermed skaber relation mellem de to tabeller. En oversigt over en relationel databases entiteter og relationer kaldes et E/R-diagram.

Hierarkiske databaser

Hierarkiske databaser er en ældre type af databaser, hvor data findes i en slags træstruktur. Det betyder, at informationen kun kan fremsøges ved at følge den ”sti”, som strukturen lægger op til. En post i en hierarkisk database kan som ”parent” have flere underposter (”children”), som igen kan opdeles i underposter. Hvis vi gentager bibliotekseksemplet fra før, vil man skulle vælge organiseringen og dermed fremsøgningsmulighederne på forhånd. Hvis den hierarkiske database fx organiseres ud fra forfattere, med den eller de relevante bøger tilknyttet som underposter, kan man kun bruge forfatternavn som fremsøgningskriterium. Hvis man omvendt organiserer strukturen efter bogtitel med den eller de relevante forfattere tilknyttet som underposter, kan man kun bruge bogtitel som fremsøgningskriterium.

Netværksdatabaser

En netværksdatabase er også en ældre type af databaser, som mindre meget om den hierarkiske model, dog med noget større fleksibilitet. I en netværksdatabase er der flere muligheder for at registrere sammenhænge mellem informationer end blot parent-child relationer. Hver record kan have flere ”parents” (”owners”) og flere ”children” (”members”), således at der kan dannes et mere komplekst net af relationer.

Selv om netværksmodellen giver større fleksibiliet end den hierarikiske model, er netværksdatabaser dog ligledes stort set erstattet af relationelle databaser, som tilbyder en endnu højere grad af fleksibilitet.

Objektorienterede databaser

I en objektorienteret databasemodel er data organiseret i objekter. Et objekt indkapsler data og funktionalitet (adfærd). Databasen kan på den måde siges at være integreret med applikation, hvorimod der i en relationel database er en klar skelnen mellem applikation og databasemodel.

En klasse i en objektorienteret database svarer til en tabel i en relationel struktur og en instans af klassen/objektet svarer til en række i tabellen. Objektorienterede databaser er velegnede til meget komplekse data.

Databasehåndteringssystemer

Oprettelse og håndtering af databaser sker ved hjælp af et databasehåndteringssystem (Database Management System – DBMS). Et databasehåndteringssystem består af en datamodel for informationsindholdet i databasen, en databasemotor (database engine) og et databasesprog, dvs. det sprog, der anvendes til at definere og manipulere indholdet i databasen. Det mest almindelige databasesprog er SQL – Structured Query Language.

Eksempler på databasehåndteringssystemer er Access, MS SQL Server, Oracle og MySQL.

 

Med inspiration fra (og tak til) digitalbevaring.dk    

Når du har betalt for kurset får du adgang til øvelser til hver lektion. Og når du har fået godkendt din besvarelse får du desuden adgang til mine løsningsforslag med ekstra tips og trix.