SQL Programmering

De filmklip der er lavet i starten af kurset, er super gode til at komme i gang med.

Der er meget hurtig respons, når man indsender en opgave.

Man kan selv tilpasset tidspunktet for kurset, når det passer ind i den normale hverdag

Johan Hauge, EM Retail Solutions A/S

SQL Programmering

Der har været en rigtig god rødtråd mellem teori og øvelserne hele vejen igennem kursuset. Der har samtidigt været udfordrende, men uden at jeg har siddet og slået mig selv på hovedet. Thor har samtidig været online godt og vel 24/7 til at besvare på spørgsmål og hjælpe mig igennem, hvor jeg har haft det svært.

Alexander Thompson, privat

ASP.NET 3.5

Meget hurtig svar

Fin oversigt over mulighederne

Erling Jørgensen, Skat

Excel VBA

Den lette tilgang, og de ret hurtige svar retur. På den måde føler man, man kan få "udnyttet" tiden bedst muligt. 

Jeg kan også godt li' emnerne i øvelserne. De har været meget brugbare - så er det bare at få "overført" til ens egen daglig brug :-)

Tina Eriksen, Skandinavisk Service Partner

Excel VBA

Det har været rart at man selv kan bestemme tempoet og hvornår man laver opgaverne. Man kan også få hjælp til at få løst opgaverne anderledes, samt få hjælp til andre opgaver. Jeg synes også det har været sjovt at man ikke får det hele serveret, men skal søge lidt information selv.

Laila Jensen, Statens Serum Institut

Excel videregående 2007

Det har været rigtig godt, at min kursuslærer har været klar med tilbagemelding lige med det samme - også i weekend. Rart med opmundringer og konstruktive bemærkninger.

- og det er supper, at man kan side hjemme og være på kursus når det masser en bedst. Ingen tidspres og man kan nå at fordybe sig i et emne.

Dialogen med kursuslæren giver også muligheder for at få ny viden til ens egne regneark

Hans Henrik Benediktson, DMO aps

DreamWeaver CS4

Det har været rigtig godt at kunne lave opgaverne, når der har været tid og ikke have et tidspres. Det er også godt at man selv kan vælge hvilke opgaver, man vil gå mere i dybden med og hvilke man kan gå lettere hen over fordi det er noget, man ikke skal bruge senere. Også meget fint at man altid har kunnet få svar på spørgsmål. Man lærer selv at finde løsninger på diverse problemer.

Så tak for et godt kursus.

Ulla Leth, kahrius.dk

< >
Se flere referencer

Funktioner til håndtering af dato og tid

Først en lille oversigt

Funktion Beskrivelse
GETDATE() Returnerer dato og tid lige nu
DATENAME(type, datofelt) Returnerer information om en dato som en tekststreng
DATEPART(type, datofelt)  Returnerer information om en dato om et tal
DAY(datofelt)  Returnerer nummeret på dagen i en dato
MONTH(datofelt)  Returnerer månedsnummert på en dato 
YEAR(datofelt)  Returnerer årstallet for en dato 
DATEDIFF(type, datofelt1, datofelt2)  Returnerer forskellen mellem de to datoer 
DATEADD(type, antal, datofelt)  Returnerer en dato et antal dage, måneder, år, ... i forhold til en dato

Og så lidt eksempler

DATENAME()

Datename kaldes sådan her

SELECT Dato, DATENAME(dw, Dato) AS Ugedag FROM tabel

Og i dette eksempel får man navnet på datoens ugedag retur. Som type kan man bruge følgende værdier

Type Betydning
yy, yyyy År
qq, q Kvartal
mm, m Måned
dy, y Dag i året
(altså antal dage fra 1/1 i året)
dd, d Dag
wk, ww Uge
dw, w Ugedag
hh Time
mi, n Minut
ss, s Sekund
ms Millisekund
mcs Mikrosekund
ns Nanosekund

DATEPART()

Kaldes præcis om DATENAME og man kan bruge de samme typer. Forskellen er "blot" at man får et heltal retur i stedet for en tekst.

DATEADD() og DATEDIFF()

Og her kan man også bruge typerne ovenfor.

SELECT Dato, DATEDIFF(mm, Dato, GETDATE()) AS AntalMaaneder 
FROM tabel;

Her finder vi, som du måske har regnet ud, antallet af måneder mellem den dato der står i feltet Dato og dags dato.

SELECT Dato, DATEADD(mm, 3, Dato) AS AntalMaaneder 
FROM tabel;

Ja, og her lægger vi 3 måneder til den dato, der står i Dato feltet

Når du har betalt for kurset får du adgang til øvelser til hver lektion. Og når du har fået godkendt din besvarelse får du desuden adgang til mine løsningsforslag med ekstra tips og trix.