SQL Programmering

De filmklip der er lavet i starten af kurset, er super gode til at komme i gang med.

Der er meget hurtig respons, når man indsender en opgave.

Man kan selv tilpasset tidspunktet for kurset, når det passer ind i den normale hverdag

Johan Hauge, EM Retail Solutions A/S

SQL Programmering

Der har været en rigtig god rødtråd mellem teori og øvelserne hele vejen igennem kursuset. Der har samtidigt været udfordrende, men uden at jeg har siddet og slået mig selv på hovedet. Thor har samtidig været online godt og vel 24/7 til at besvare på spørgsmål og hjælpe mig igennem, hvor jeg har haft det svært.

Alexander Thompson, privat

Access videregående

1) Den detaljerede Trin-for-trin vejledningen i undervisningsmaterialet er måske lidt kedelig at gennemføre, men det bliver rigeligt opvejet af effektiviteten i indlæringen af de nødvendige rutiner.
2) Underviseren er superhurtig til at svare.
3) Underviseren svarer relevant og koncist på mine spørgsmål.

Lars Mårtensson, IHI BUPA

Excel VBA

Det har været rart at man selv kan bestemme tempoet og hvornår man laver opgaverne. Man kan også få hjælp til at få løst opgaverne anderledes, samt få hjælp til andre opgaver. Jeg synes også det har været sjovt at man ikke får det hele serveret, men skal søge lidt information selv.

Laila Jensen, Statens Serum Institut

Excel VSTO

Det har naturligvis været rigtig godt, at kunne gennemgå kursus i sit eget tempo, hvilket har betydet meget for mig, da jeg så har kunne få det daglige arbejde til at passe ind.

I modsætning til en traditionel undervisningsform, hvor kurset er berammet til en fast tid og man derfor bliver nødt til, at sætte en tidsgrænse for de praktiske opgaver, har jeg kunne nørde lige så længe jeg vil, og dermed afprøve nogle flere teknikker, end der normalt er tid til.

Ved at køre kurset over flere uger, har jeg også haft tid til, at lade de nye informationer bundfælde og sætte sig bedre fast.

En rigtigt god ting har været, at jeg har kørt hele kurset på min egen (firmaet) maskine, med min egen opsætning. Har alt for ofte været på kurser ude af huset, på andre maskiner og når man så kom tilbage til ens egen pc, var det en anden opsætning, en anden version, eller andet der gjorde, at man ikke lige kunne komme igang med det man havde lært.

Jeg har kunne bruge mine hverdagsopgaver som opgaverne i kurset, hvilket jeg syntes er bedere end de normale "Hello World" opgaver.

Og så er jeg meget imponeret over den hurtige response der har været på indsendte opgaver og spørgsmål. Dejligt at jeg ikke skulle vente dage med, at kunne komme videre, men ofte i løbet af minutter eller timer.

Jan Amdi Letvad, PFA Pension

Access videregående 2007

Det har været godt at du hele tiden har været enten på mail eller chat, så du kan hjælpe en hurtigt videre. Samtidig vil jeg også sig at jeg ikke forventede så hurtige svar. Hvis der var noget man skulle bruge hjælp til kunne man jo bare gå videre med næste øvelse, for så at vendte tilbage til den ufærdige.

"Nu har jeg bestået prøven og skal nu lære at køre"

Det glæder jeg mig til at blive god til

Sarah Kristoffersen, VELUX Skærbæk

Excel VBA

Det har været meget nærværende og personlig fjernundervisning med hurtige svar på spørgsmål og feedback på opgaver. Der har været stor engagement og ejerskab fra underviserens side.

Det faglige niveau har været vekslende mellem "begynder" og "ekspert" opgaver.

Brian Deleuran, Radiometer

< >
Se flere referencer

Funktioner til håndtering af tekststrenge

Der findes en lang række funktioner til behandling af tekststrenge.

Først en lille oversigt

FunktionBeskrivelse
LEFT(felt, n) Returnerer n tegn fra feltet fra venstre mod højre
RIGHT(felt, n) Returnerer n tegn fra feltet fra højre mod venstre
LTRIM(felt) Fjerner foranstillede mellemrum fra feltet
RTRIM(felt) Fjerner efterstillede mellemrum fra feltet
SUBSTRING(felt, n, m) Returnerer m tegn fra feltet startende ved n
UPPER(felt) Konverterer feltet til store bogstaver
LOWER(felt) Konverterer feltet til små bogstaver
LEN(felt) Returnerer antallet af tegn i feltet
CHARINDEX(tekst, felt, n) Returnerer placeringen af tekst i feltet startende i n
(man behøver ikke angive n)
REVERSE(felt) Returnerer teksten spejlvendt
CONCAT(felt1, felt2, felt3,..) Sammensætter felterne
(svarende til +, som vi har set tidligere)
REPLACE(tekst, tekst1, tekst2) Erstatter alle forekomster af tekst1 i tekst med tekst2

De fleste af funktionerne giver sig selv - vi skal dog nok lige give de sidste 3 et par ord mere med på vejen.

CHARINDEX()

Kast et blik på tabellen Person.Address

Address tabellen

Vil man gerne have husnummeret ud af AddressLine1 kan man bruge CHARINDEX() - det kan se sådan her ud:

SELECT LEFT(AddressLine1, CHARINDEX(' ', AddressLine1)) 
AS HouseNo, AddressLine1 
FROM Person.Address;

Og giver dette output (prøv selv)

Husnummer

CHARINDEX(' ', AddressLine1) giver os positionen af det første mellemrum i teksten og LEFT sørger så for at vi får alle tegnene hen til det mellemrum. Som man ser er det ikke 100% skudsikkert, men der er vilkårene og lærer os, at man skal sørge for at få data i den rigtige opdeling med det samme frem for at skulle dele det efterfølgende.

Har man danske adresser på formen "Nørre Voldgade 12" kan man også godt splitte med CHARINDEX - det kunne se sådan her ud

SELECT AddressLine1, 
RIGHT(AddressLine1, CHARINDEX(' ', REVERSE(AddressLine1))) 
AS HouseNo FROM Person.Address; 

Udfordringen er, at vi skal have fundet det positionen af det sidste mellemrum. Og her kan man så benytte REVERSE funktionen, der spejlvender teksten. Prøv det...

CONCAT()

Vi har tidligere set, at man kan sætte tekstfelter sammen med +, men så også, at hvis ét af felterne har værdien NULL bliver det samlede resultat også NULL.

CONCAT() kan sætte tekstfelter sammen også selvom nogle af felterne har værdien NULL - funktionen konverterer automatisk NULL til en tom tekststreng ''.

 

Når du har betalt for kurset får du adgang til øvelser til hver lektion. Og når du har fået godkendt din besvarelse får du desuden adgang til mine løsningsforslag med ekstra tips og trix.