Access VBA

Min indgangsvinkel til VBA var, at jeg overhovedet ikke har arbejdet "hands on" med kode, siden de første par år af ingeniørstudiet, hvorfor min overordnede målsætning var "blot at komme komme i gang" dvs få en overordnet forståelse for hvordan strukturen i det hele var. Det har jeg fået og mere til.

Der er lagt vægt på øvelse, så man selv skal "bøvle" med koden, uden at få alt for meget forærende. Det er godt. Øvelserne har jeg oplevet, som værende bygget op, så man får en "værktøjskasse" med komponenter, som i et vist omfang kan genindgå i nogle af de efterfølgende øvelser. Også det er fint. Det stimulerer en til at tænke kreativt.

Alt i alt er mine forventninger indfriet.   ..

Lars Aaboe Kristensen, Ribe Amt, Teknik og Miljø

Access VBA

Rigtig god og hurtig respons fra underviser. Skal ikke vente ret lang tid på at få et svar på en problemstilling og spørger man efter en uddybning til eksempelvis en kode, kommer der hurtigt et svar, så man kan komme videre. Har fornemmelsen hele vejen igennem at underviser er villig at bruge den nødvendige tid på en, så man kan få løst opgaven. Bliver tvunget til at arbejde med opgaven, der er ikke nogen nem genvej, hvilket er rigtig godt.

Brian Lind Olsen, OUH Odense Universitetshospital

Excel VBA

Øvelserne kan tages i det tempo, der passer en, hvilket gør det muligt at gå i dybden med udvalgt teori og øvelser og inddrage arbejdsrelaterede udfordringer/problemstillinger direkte i kurset.

Der er hurtig respons fra underviser, man bliver udfordret på opgaverne og får ikke lov til og gå videre før en opgave er løst tilfredsstillende.

Kan anbefale kurset til andre.

Brian Lind Olsen, OUH Odense Universitetshospital

Excel VBA

Det har været et supergodt kursus, hvor man ikke bare fik resultaterne leveret, der skulle tænkes meget !

Materialet har været rigtig godt, og det er da utroligt så tit der har været hjælp at hente, har set at underviseren var online, også om aftenen og tidlig morgen, rigtig rart, og der kom lynhurtigt respons tilbage på div. spørgsmål og besvarelser.

Helt sikkertet kursus og kursusform, jeg vil anbefale til andre.

Margit Solveig Kristoffersen, Socialpædagogerne Sydjylland

Word VBA

Super hurtig tilbagemelding på løste opgaver. Det passer mig fint at kunne følge kurset i mit eget tempo.

Og igen igen

Ikke utænkeligt at jeg "springer" på et af de andre kurser

Stig Ulriksen, HTH

Excel VBA

Det er rart at kunne tage kurset i sit eget tempo, når det lige passer ind, men det giver også en risiko for at det lige bliver langstrækt nok, men så er det godt underviseren kan holde én lidt i ørerne med mails wink

Eva Bonne Alkærsig, EBA InterrimControlling

Excel VBA

Det har været godt at selv kunne bestemme farten, samt bruge al den tid man nu selv synes for at lave opgaverne.

Det har været et hårdt kursus, men jeg har virkelig lært meget og er mere rustet til at lave nye makroer, hvor jeg så selv kan gå i i VBA og lave rettelser, fordi jeg kan forstå programmet.

Margit Gravgaard Larsen, Novo Nordisk A/S

< >
Se flere referencer

Simpel brugerdialog

Der er to interessante metoder til at skabe lidt dialog med brugeren.

MsgBox

Den første hedder MsgBox og bruges, som navnet antyder, til at vise en beskedboks på skærmen. Syntaksen for MsgBox er (hentet fra hjælpe funktionen):

MsgBox prompt[, buttons] [, title] [, helpfile, context]

Dette betyder at man skal angive en prompt, men de ting, der står i kantede parenteser behøver man ikke angive. Det betyder at vi f.eks. kan skrive

MsgBox "Velkommen til min makro"

Og det kommer så til at se sådan her ud:

Access VBA kursus - msgbox - fjernundervisning

Og skriver man

MsgBox "Velkommen til min makro", vbYesNo, "Min makro"

Kommer det til at se sådan her ud:

Access VBA kursus - msgbox med titel og knapper- fjernundervisning

Bemærk, at når man kommer til MsgBox "Velkommen til min makro", dukker der en liste op over mulige knapper man kan sætte på sin MsgBox. vbYesNo dækker i virkeligheden over tallet 4! - det er én af mange konstanter, der er indbygget i VBA.

Returværdi fra en MsgBox

Det giver jo ikke meget mening at sætte knapper på sådan en MsgBox, hvis vi ikke kan finde ud af, hvilken af de to knapper brugeren har trykket på. Vil man have resultater ud af en MsgBox ser det sådan her ud:

svar = MsgBox("Velkommen til min makro", vbYesNo, "Min makro") 
txtNavn = svar

Bemærk, at der er kommet parenteser på! - det er sådan vi signalerer, at vi gerne vil have et svar retur fra metoden. svar er "bare" en variabel, der bruges til at gemme værdien der kommer retur fra MsgBoxen - man bestemmer selv hvad sådanne variable skal hedde.

InputBox

En InputBox giver brugeren mulighed for at skrive lidt til os. Syntaksen er:

InputBox(prompt[, title] [, default] [, xpos] [, ypos] [, helpfile, context])

Og skriver man

svar = InputBox("Hvad hedder du? ", "Velkommen til") 
txtNavn = svar

Ser det sådan her ud:

Access VBA kursus - inputbox - fjernundervisning

Bemærk, at der her altid skal være parenteser - det er jo ikke specielt at lave en inputbox, hvis man ikke bruger resultatet til noget.

 

Når du har betalt for kurset får du adgang til øvelser til hver lektion. Og når du har fået godkendt din besvarelse får du desuden adgang til mine løsningsforslag med ekstra tips og trix.