Access VBA

Min indgangsvinkel til VBA var, at jeg overhovedet ikke har arbejdet "hands on" med kode, siden de første par år af ingeniørstudiet, hvorfor min overordnede målsætning var "blot at komme komme i gang" dvs få en overordnet forståelse for hvordan strukturen i det hele var. Det har jeg fået og mere til.

Der er lagt vægt på øvelse, så man selv skal "bøvle" med koden, uden at få alt for meget forærende. Det er godt. Øvelserne har jeg oplevet, som værende bygget op, så man får en "værktøjskasse" med komponenter, som i et vist omfang kan genindgå i nogle af de efterfølgende øvelser. Også det er fint. Det stimulerer en til at tænke kreativt.

Alt i alt er mine forventninger indfriet.   ..

Lars Aaboe Kristensen, Ribe Amt, Teknik og Miljø

Access VBA

Rigtig god og hurtig respons fra underviser. Skal ikke vente ret lang tid på at få et svar på en problemstilling og spørger man efter en uddybning til eksempelvis en kode, kommer der hurtigt et svar, så man kan komme videre. Har fornemmelsen hele vejen igennem at underviser er villig at bruge den nødvendige tid på en, så man kan få løst opgaven. Bliver tvunget til at arbejde med opgaven, der er ikke nogen nem genvej, hvilket er rigtig godt.

Brian Lind Olsen, OUH Odense Universitetshospital

Excel VBA

Det har bestemt været pengene værd. Jeg kender flere, som har taget VBA kursus on-site i et par dage eller deromkring , og de har slet ikke fået det samme ud af det som jeg har via denne side. Jeg har allerede udviklet små og større modeller til min arbejdsplads, og modellerne bruges allerede internationalt, det havde jeg ikke kunnet uden dette kursus.

Det er kanon, at man får personlig feedback og det går som regel tilmed hurtigt. Dygtig læremester, som sætter sig ind i mine specifikke problemstillinger - det er et stort plus. Den personlige kontakt er max vigtig.

Jeg vil anbefale dette til andre, der spørger til dette.

Michael Mortensen, DLH

Excel VBA

Det har været rart at man selv kan bestemme tempoet og hvornår man laver opgaverne. Man kan også få hjælp til at få løst opgaverne anderledes, samt få hjælp til andre opgaver. Jeg synes også det har været sjovt at man ikke får det hele serveret, men skal søge lidt information selv.

Laila Jensen, Statens Serum Institut

Excel VBA

Kurset er godt, fordi det tvinger kursisten til at arbejde selvstændigt. Det er lidt lig forelæsning, hvor det er fuldstændigt op til een selv at arbejde med stoffet.
Thor Østergaards pædagogik er baseret på "hjælp til selvhjælp", og alt er holdt i en let og uhøjtidelig tone.

Fjernundervisning har yderligere den fordel at man kan sidde hjemme og koncentrere sig om emnet, uden at blive forstyrret af andre (ofte mindre motiverede) kursister.

Flemming Degn, Privat

Word VBA

Jeg er total overrasket over den korte svartid. Det er et KÆMPE plus hvis man selv til tider arbejder under tidspres og ved man kun har en kort tid at arbejde på en opgave.

Der er heller aldrig slinger i valsen på spørgsmål; altid kort og præcis svar retur. 

At kunne lave opgaverne når det passede mig var helt fantastisk. 

Tina Eriksen, Skandinavisk Service Partner

Excel VBA

At jeg kan fordybe når jeg har tid og lyst, er super.

Virkelig hurtig respons fra underviseren - næsten døgnet rundt :)

Øvelserne indeholdt hvad jeg skulle bruge, for at komme videre med egne vba-projekter.

At man kunne sammenligne egne løsninger med underviserens var lærerigt.

Henrik Boss, Marel Bornholm

< >
Se flere referencer

Simpel brugerdialog

Der er to interessante metoder til at skabe lidt dialog med brugeren.

MsgBox

Den første hedder MsgBox og bruges, som navnet antyder, til at vise en beskedboks på skærmen. Syntaksen for MsgBox er (hentet fra hjælpe funktionen):

MsgBox prompt[, buttons] [, title] [, helpfile, context]

Dette betyder at man skal angive en prompt, men de ting, der står i kantede parenteser behøver man ikke angive. Det betyder at vi f.eks. kan skrive

MsgBox "Velkommen til min makro"

Og det kommer så til at se sådan her ud:

Access VBA kursus - msgbox - fjernundervisning

Og skriver man

MsgBox "Velkommen til min makro", vbYesNo, "Min makro"

Kommer det til at se sådan her ud:

Access VBA kursus - msgbox med titel og knapper- fjernundervisning

Bemærk, at når man kommer til MsgBox "Velkommen til min makro", dukker der en liste op over mulige knapper man kan sætte på sin MsgBox. vbYesNo dækker i virkeligheden over tallet 4! - det er én af mange konstanter, der er indbygget i VBA.

Returværdi fra en MsgBox

Det giver jo ikke meget mening at sætte knapper på sådan en MsgBox, hvis vi ikke kan finde ud af, hvilken af de to knapper brugeren har trykket på. Vil man have resultater ud af en MsgBox ser det sådan her ud:

svar = MsgBox("Velkommen til min makro", vbYesNo, "Min makro") 
txtNavn = svar

Bemærk, at der er kommet parenteser på! - det er sådan vi signalerer, at vi gerne vil have et svar retur fra metoden. svar er "bare" en variabel, der bruges til at gemme værdien der kommer retur fra MsgBoxen - man bestemmer selv hvad sådanne variable skal hedde.

InputBox

En InputBox giver brugeren mulighed for at skrive lidt til os. Syntaksen er:

InputBox(prompt[, title] [, default] [, xpos] [, ypos] [, helpfile, context])

Og skriver man

svar = InputBox("Hvad hedder du? ", "Velkommen til") 
txtNavn = svar

Ser det sådan her ud:

Access VBA kursus - inputbox - fjernundervisning

Bemærk, at der her altid skal være parenteser - det er jo ikke specielt at lave en inputbox, hvis man ikke bruger resultatet til noget.

 

Når du har betalt for kurset får du adgang til øvelser til hver lektion. Og når du har fået godkendt din besvarelse får du desuden adgang til mine løsningsforslag med ekstra tips og trix.