Access VBA

Min indgangsvinkel til VBA var, at jeg overhovedet ikke har arbejdet "hands on" med kode, siden de første par år af ingeniørstudiet, hvorfor min overordnede målsætning var "blot at komme komme i gang" dvs få en overordnet forståelse for hvordan strukturen i det hele var. Det har jeg fået og mere til.

Der er lagt vægt på øvelse, så man selv skal "bøvle" med koden, uden at få alt for meget forærende. Det er godt. Øvelserne har jeg oplevet, som værende bygget op, så man får en "værktøjskasse" med komponenter, som i et vist omfang kan genindgå i nogle af de efterfølgende øvelser. Også det er fint. Det stimulerer en til at tænke kreativt.

Alt i alt er mine forventninger indfriet.   ..

Lars Aaboe Kristensen, Ribe Amt, Teknik og Miljø

Access VBA

Rigtig god og hurtig respons fra underviser. Skal ikke vente ret lang tid på at få et svar på en problemstilling og spørger man efter en uddybning til eksempelvis en kode, kommer der hurtigt et svar, så man kan komme videre. Har fornemmelsen hele vejen igennem at underviser er villig at bruge den nødvendige tid på en, så man kan få løst opgaven. Bliver tvunget til at arbejde med opgaven, der er ikke nogen nem genvej, hvilket er rigtig godt.

Brian Lind Olsen, OUH Odense Universitetshospital

Excel VSTO

Det har naturligvis været rigtig godt, at kunne gennemgå kursus i sit eget tempo, hvilket har betydet meget for mig, da jeg så har kunne få det daglige arbejde til at passe ind.

I modsætning til en traditionel undervisningsform, hvor kurset er berammet til en fast tid og man derfor bliver nødt til, at sætte en tidsgrænse for de praktiske opgaver, har jeg kunne nørde lige så længe jeg vil, og dermed afprøve nogle flere teknikker, end der normalt er tid til.

Ved at køre kurset over flere uger, har jeg også haft tid til, at lade de nye informationer bundfælde og sætte sig bedre fast.

En rigtigt god ting har været, at jeg har kørt hele kurset på min egen (firmaet) maskine, med min egen opsætning. Har alt for ofte været på kurser ude af huset, på andre maskiner og når man så kom tilbage til ens egen pc, var det en anden opsætning, en anden version, eller andet der gjorde, at man ikke lige kunne komme igang med det man havde lært.

Jeg har kunne bruge mine hverdagsopgaver som opgaverne i kurset, hvilket jeg syntes er bedere end de normale "Hello World" opgaver.

Og så er jeg meget imponeret over den hurtige response der har været på indsendte opgaver og spørgsmål. Dejligt at jeg ikke skulle vente dage med, at kunne komme videre, men ofte i løbet af minutter eller timer.

Jan Amdi Letvad, PFA Pension

Excel VBA

Det har været et supergodt kursus, hvor man ikke bare fik resultaterne leveret, der skulle tænkes meget !

Materialet har været rigtig godt, og det er da utroligt så tit der har været hjælp at hente, har set at underviseren var online, også om aftenen og tidlig morgen, rigtig rart, og der kom lynhurtigt respons tilbage på div. spørgsmål og besvarelser.

Helt sikkertet kursus og kursusform, jeg vil anbefale til andre.

Margit Solveig Kristoffersen, Socialpædagogerne Sydjylland

Excel VBA

Hurtig respons.
Får en til at tænke selvstændigt.
Hjælpsom.

Ole Cordes Kristensen, Ce-Tec

Word VBA

Super hurtig tilbagemelding på løste opgaver. Det passer mig fint at kunne følge kurset i mit eget tempo.

Og igen igen

Ikke utænkeligt at jeg "springer" på et af de andre kurser

Stig Ulriksen, HTH

Excel VBA

Den lette tilgang, og de ret hurtige svar retur. På den måde føler man, man kan få "udnyttet" tiden bedst muligt. 

Jeg kan også godt li' emnerne i øvelserne. De har været meget brugbare - så er det bare at få "overført" til ens egen daglig brug :-)

Tina Eriksen, Skandinavisk Service Partner

< >
Se flere referencer

Simpel brugerdialog

Der er to interessante metoder til at skabe lidt dialog med brugeren.

MsgBox

Den første hedder MsgBox og bruges, som navnet antyder, til at vise en beskedboks på skærmen. Syntaksen for MsgBox er (hentet fra hjælpe funktionen):

MsgBox prompt[, buttons] [, title] [, helpfile, context]

Dette betyder at man skal angive en prompt, men de ting, der står i kantede parenteser behøver man ikke angive. Det betyder at vi f.eks. kan skrive

MsgBox "Velkommen til min makro"

Og det kommer så til at se sådan her ud:

Access VBA kursus - msgbox - fjernundervisning

Og skriver man

MsgBox "Velkommen til min makro", vbYesNo, "Min makro"

Kommer det til at se sådan her ud:

Access VBA kursus - msgbox med titel og knapper- fjernundervisning

Bemærk, at når man kommer til MsgBox "Velkommen til min makro", dukker der en liste op over mulige knapper man kan sætte på sin MsgBox. vbYesNo dækker i virkeligheden over tallet 4! - det er én af mange konstanter, der er indbygget i VBA.

Returværdi fra en MsgBox

Det giver jo ikke meget mening at sætte knapper på sådan en MsgBox, hvis vi ikke kan finde ud af, hvilken af de to knapper brugeren har trykket på. Vil man have resultater ud af en MsgBox ser det sådan her ud:

svar = MsgBox("Velkommen til min makro", vbYesNo, "Min makro") 
txtNavn = svar

Bemærk, at der er kommet parenteser på! - det er sådan vi signalerer, at vi gerne vil have et svar retur fra metoden. svar er "bare" en variabel, der bruges til at gemme værdien der kommer retur fra MsgBoxen - man bestemmer selv hvad sådanne variable skal hedde.

InputBox

En InputBox giver brugeren mulighed for at skrive lidt til os. Syntaksen er:

InputBox(prompt[, title] [, default] [, xpos] [, ypos] [, helpfile, context])

Og skriver man

svar = InputBox("Hvad hedder du? ", "Velkommen til") 
txtNavn = svar

Ser det sådan her ud:

Access VBA kursus - inputbox - fjernundervisning

Bemærk, at der her altid skal være parenteser - det er jo ikke specielt at lave en inputbox, hvis man ikke bruger resultatet til noget.

 

Når du har betalt for kurset får du adgang til øvelser til hver lektion. Og når du har fået godkendt din besvarelse får du desuden adgang til mine løsningsforslag med ekstra tips og trix.