Access VBA

Min indgangsvinkel til VBA var, at jeg overhovedet ikke har arbejdet "hands on" med kode, siden de første par år af ingeniørstudiet, hvorfor min overordnede målsætning var "blot at komme komme i gang" dvs få en overordnet forståelse for hvordan strukturen i det hele var. Det har jeg fået og mere til.

Der er lagt vægt på øvelse, så man selv skal "bøvle" med koden, uden at få alt for meget forærende. Det er godt. Øvelserne har jeg oplevet, som værende bygget op, så man får en "værktøjskasse" med komponenter, som i et vist omfang kan genindgå i nogle af de efterfølgende øvelser. Også det er fint. Det stimulerer en til at tænke kreativt.

Alt i alt er mine forventninger indfriet.   ..

Lars Aaboe Kristensen, Ribe Amt, Teknik og Miljø

Access VBA

Rigtig god og hurtig respons fra underviser. Skal ikke vente ret lang tid på at få et svar på en problemstilling og spørger man efter en uddybning til eksempelvis en kode, kommer der hurtigt et svar, så man kan komme videre. Har fornemmelsen hele vejen igennem at underviser er villig at bruge den nødvendige tid på en, så man kan få løst opgaven. Bliver tvunget til at arbejde med opgaven, der er ikke nogen nem genvej, hvilket er rigtig godt.

Brian Lind Olsen, OUH Odense Universitetshospital

Excel VBA

Det har været meget nærværende og personlig fjernundervisning med hurtige svar på spørgsmål og feedback på opgaver. Der har været stor engagement og ejerskab fra underviserens side.

Det faglige niveau har været vekslende mellem "begynder" og "ekspert" opgaver.

Brian Deleuran, Radiometer

Excel VBA

Super form for kursus, har været perfekt at jeg kunne koncentrere mig om kurset når jeg havde tid.

Hurtig tilbagemelding på øvelser og altid hurtigt svar tilbage når man havde brug for hjælp.

Lækkert at man får dine løsningsforslag så man kan få ideer til at skrive scriptet på en anden måde.

Henrik Madsen, Alfa Laval Kolding A/S

Excel VBA

At jeg kan fordybe når jeg har tid og lyst, er super.

Virkelig hurtig respons fra underviseren - næsten døgnet rundt :)

Øvelserne indeholdt hvad jeg skulle bruge, for at komme videre med egne vba-projekter.

At man kunne sammenligne egne løsninger med underviserens var lærerigt.

Henrik Boss, Marel Bornholm

Excel VBA

Det har været super, at kontakten til underviseren har været tilstede under hele kurset. Fornemmelsen af, at han bare sad og ventede på, jeg sendte den næste opgave, var betryggende. Opgaverne kom også hver gang hurtigt retur.

Alle min forventninger blev mere end indfriet, og jeg kan varmt anbefale et kursus fra IT-Fjernundervisning.

Arne Mathiesen, privat

Excel VBA

Kurset er godt, fordi det tvinger kursisten til at arbejde selvstændigt. Det er lidt lig forelæsning, hvor det er fuldstændigt op til een selv at arbejde med stoffet.
Thor Østergaards pædagogik er baseret på "hjælp til selvhjælp", og alt er holdt i en let og uhøjtidelig tone.

Fjernundervisning har yderligere den fordel at man kan sidde hjemme og koncentrere sig om emnet, uden at blive forstyrret af andre (ofte mindre motiverede) kursister.

Flemming Degn, Privat

< >
Se flere referencer

Simpel brugerdialog

Der er to interessante metoder til at skabe lidt dialog med brugeren.

MsgBox

Den første hedder MsgBox og bruges, som navnet antyder, til at vise en beskedboks på skærmen. Syntaksen for MsgBox er (hentet fra hjælpe funktionen):

MsgBox prompt[, buttons] [, title] [, helpfile, context]

Dette betyder at man skal angive en prompt, men de ting, der står i kantede parenteser behøver man ikke angive. Det betyder at vi f.eks. kan skrive

MsgBox "Velkommen til min makro"

Og det kommer så til at se sådan her ud:

Access VBA kursus - msgbox - fjernundervisning

Og skriver man

MsgBox "Velkommen til min makro", vbYesNo, "Min makro"

Kommer det til at se sådan her ud:

Access VBA kursus - msgbox med titel og knapper- fjernundervisning

Bemærk, at når man kommer til MsgBox "Velkommen til min makro", dukker der en liste op over mulige knapper man kan sætte på sin MsgBox. vbYesNo dækker i virkeligheden over tallet 4! - det er én af mange konstanter, der er indbygget i VBA.

Returværdi fra en MsgBox

Det giver jo ikke meget mening at sætte knapper på sådan en MsgBox, hvis vi ikke kan finde ud af, hvilken af de to knapper brugeren har trykket på. Vil man have resultater ud af en MsgBox ser det sådan her ud:

svar = MsgBox("Velkommen til min makro", vbYesNo, "Min makro") 
txtNavn = svar

Bemærk, at der er kommet parenteser på! - det er sådan vi signalerer, at vi gerne vil have et svar retur fra metoden. svar er "bare" en variabel, der bruges til at gemme værdien der kommer retur fra MsgBoxen - man bestemmer selv hvad sådanne variable skal hedde.

InputBox

En InputBox giver brugeren mulighed for at skrive lidt til os. Syntaksen er:

InputBox(prompt[, title] [, default] [, xpos] [, ypos] [, helpfile, context])

Og skriver man

svar = InputBox("Hvad hedder du? ", "Velkommen til") 
txtNavn = svar

Ser det sådan her ud:

Access VBA kursus - inputbox - fjernundervisning

Bemærk, at der her altid skal være parenteser - det er jo ikke specielt at lave en inputbox, hvis man ikke bruger resultatet til noget.

 

Når du har betalt for kurset får du adgang til øvelser til hver lektion. Og når du har fået godkendt din besvarelse får du desuden adgang til mine løsningsforslag med ekstra tips og trix.