XML og XSLT

synes tiden fra indsendelse af spørgsmål og opgaver til svar har været hurtig hvilket var rigtig dejligt.

René Matzen, Revisor Informatik ApS

DreamWeaver MX

Man lærer, som beskrevet, de grundlæggende ting i DreamWeaver, som man har brug for at vide. Derudover er der altid hurtig respons, og hjælp at hente, hvis det går galt.

Tina Hartmann, Privat

ASP.NET

Øvelserne har været gode de tvinger en til at tænke selv.

Henrik Obsen, Grenaa Tekniske Skole

Access VBA

Rigtig god og hurtig respons fra underviser. Skal ikke vente ret lang tid på at få et svar på en problemstilling og spørger man efter en uddybning til eksempelvis en kode, kommer der hurtigt et svar, så man kan komme videre. Har fornemmelsen hele vejen igennem at underviser er villig at bruge den nødvendige tid på en, så man kan få løst opgaven. Bliver tvunget til at arbejde med opgaven, der er ikke nogen nem genvej, hvilket er rigtig godt.

Brian Lind Olsen, OUH Odense Universitetshospital

ASP.NET 4.0

Det har været helt fantastisk at se den grønne status med "jeg er online" når jeg har logget ind for at køre videre på min undervisning, for så ved jeg at der er næsten øjeblikkelig hjælp, råd, vejledning og godkendelse på mine indsendte svar. Det betyder jeg har kunnet komme videre med det samme og ikke blot vente på evaluering over tid og jeg har haft mine svar i frisk hukommelse. Det har næsten været somom underviser har "kigget mig over skulderen" og været der under hele forløbet. Fordelen er at det har været på mine premisser, når _jeg_ har været klar og motiver

Jeg har oplevet rigtig god, professionel og hurtig vejledning og konstruktiv kritik under hele forløbet.

IT-Fjernundervisning kan klart anbefales.

Dennis Mathiesen, Elro

Excel videregående

Det har været rigtig godt at kunne arbejde med kurset når man selv synes at man havde tid til det.

Overskueligt materiale og overkommelige opgaver.

Hurtige svar på opgaveløsninger.

Et rigtig godt kursus :o)

Susanne Jensen, KoncernØkonomi

< >
Se flere referencer

XPath aksenavne

Betragt dette diagram

Og sammen med dette lille xml dokument kan vi på næste diagram se, hvordan de enkelte elementer kan vælges under forudsætning af at "Item" er det aktuelle element.

<?xml version="1.0"?>
<order number="312597">
<date>2000/1/1</date>
<customer id="216A">Customer A</customer>
<item>
<part-number warehouse="Warehouse 11">E16-25A</part-number>
<description>Production-Class Widget</description>
<quantity>16</quantity>
</item>
</order>

 

 

Med det i hånden får man endnu flere muligheder. Prøv f.eks. dette stylesheet på xml dokumentet

<?xml version="1.0"?>
<xsl:stylesheet version="1.0" xmlns:xsl="http://www.w3.org/1999/XSL/Transform">
<xsl:output method="text" encoding="ISO-8859-1" />



<xsl:template match="Nummer">
<xsl:for-each select="child::Kunstner">
<xsl:value-of select="."/>
</xsl:for-each>
</xsl:template>
<xsl:template match="text()"><!-- gør ingenting --></xsl:template>
</xsl:stylesheet>

Unikke poster

Vi bruger også akse-navne i forbindelse med udtræk af unikke poster i et XML dokument - det kunne se sådan her ud:

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<xsl:stylesheet version="1.0" xmlns:xsl="http://www.w3.org/1999/XSL/Transform" xmlns:fo="http://www.w3.org/1999/XSL/Format">
<xsl:output encoding="ISO-8859-1"/>
  <xsl:template match="/">
    <xsl:variable name="adresser" select="//Adresse[not(.=preceding::Adresse)]"/>
      <html>
        <head></head>
        <body>
          <xsl:for-each select="$adresser">
            <h1><xsl:value-of select="."/></h1>
          </xsl:for-each>
        </body>
      </html>
  </xsl:template>
</xsl:stylesheet>

Jeg ved godt, at jeg her bruger et par elementer, som vi ikke er kommet til endnu, men jeg håber det går alligevel ;-)

Når du har betalt for kurset får du adgang til øvelser til hver lektion. Og når du har fået godkendt din besvarelse får du desuden adgang til mine løsningsforslag med ekstra tips og trix.