Hop til teksten

IT FJERNUNDERVISNING
- IT kurser når Du har tid!

Søgemaskineoptimering

Mine teser...

Jeg mener, at søgemaskineoptimering kan siges meget kort!

  • Sørg for at dit site indeholder fornuftig information, som andre mennesker gerne vil læse
  • Sørg for at de besøgende (også søgemaskinerne) kan finde rundt på dit site
  • Brug standard HTML tags (H1, H2, H3 etc.) til overskrifter mm.
  • Sørg for at der står noget fornuftigt i dine metatags
  • Tilmeld dit site til søgemaskinerne
  • Vent tålmodigt! (mens du sørger for at dit indhold fortsat er interessant og arbejder på, at andre henviser til dit site)

 

Søgemaskiner

Vi kan alle finde ud af at søge på internettet og bruger har sikkert alle en søgemaskine vi plejer at bruge, men vil man gøre lidt for at det web-site man er ansvarlig for har større chance for at blive fundet er det vigtigt at vide hvilke søgemaskiner, der findes og hvordan de arbejder. Søgemaskiner deles normalt i to grupper: indexer og robotter.

Robotter

En søgerobot er, som navnet antyder, en robot, der automatisk bevæger sig rundt på internettet og læser hjemmesider. Alle de ord robotten finder bliver samlet sammen i en meget stor database og når folk søger med den tilhørende søgemaskine bliver de ord de søger efter slået op i databasen og de sider der har ordene stående bliver listet. Af søgerobotter kan nævnes: Google, Altavista, Exite, Lycos m.fl.

Indexer

Et index er også en database, men den vedligeholdes af mennesker og tilbyder en kategorisering af websites i stedet for den fritekst søgning som robotten tilbyder. Af indekser kan nævnes: Jubii, Yahoo, Open Directory Project m.fl.

 

Tilmelding til søge robotter

Alle søgerobotter har en routine, der sætter én i stand til at tilmelde sin side til robotten. En robot skal som regl kun have adressen på dit web-site - så finder den selv ud af resten.

Der er nogle, der mener, at man skal tilmelde alle ens sider til robotterne, da de alle er mulige indgangssider - man skal dog nøjes med at tilmelde 3-4 sider om dagen. Hvis man har tid til der er det sikkert en god idé...

Under alle omstændigheder skal man gøre det selv - søgemaskinerne kan ikke lide de automatiske tjenester.


Tilmelding til søge indexer

Et index er lidt mere kompliceret at melde sig til - man skal finde ud af hvilke(n) kategori(er) man vil stå i og hvilke nøgleord man gerne vil findes på. Alle index'er har naturligvis også et sted, hvor man kan tilmelde sit site.

 


Metatags

Mange mener at metatags er det vigtigeste element i søgemaskineoptimering, men det er slet ikke tilfældet. Oprindeligt var metatags tænkt til at skulle hjælpe søgemaskiner til at indeksere grafisk baserede sider, MEN spammer fandt hurtigt ud af dette og misbrugte metatags til at opnå højere placering på søgemaskinerne - det betød at de fleste søgemaskiner ikke vægter indholdet af metatagsne specielt højt!

Mange af de store søgemaskiner læser slet ikke indholdet af dine metatags!

 

MEN det er alligevel en god idé at sørge for at der står noget fornuftigt i dine metatags og specielt, at de er forskellige for de enkelte sider på sitet (der er nogle content management systemer, der har lidt problemer her - så det skal man også være opmærksom på, når man vælger cms).

 

Læs mere om metatags på http://www.metatags.dk/metatags_code_generator

 



Tilgængelighed

Det er vigtigt, at søgerobotterne kan finde rundt på dit site og der er i den forbindelse et par ting man skal være opmærksom på, da en søgerobot ikke kan se billeder, forstå javascripts eller høre lyd - derfor:

  • Sørg for at alle dine billeder har ALT tags - så søgerobotten kan "forstå" hvad billedet viser (det er i øvrigt også en god måde at få skrevet dine nøgleord igen - men husk at bruge forskellige ord på de forskellige billeder)
  • Hvis du bruger javascript/DHTML menu/knapper på dit site skal du være opmærksom på, at søgerobotten ikke kan følge de links du har i menuen eller på knapperne. Du skal derfor sørge for at robotten har en anden vej rundt på sitet.

HTML

Du kan også gøre lidt ved din HTML kode, så det bliver letter for robotterne at finde rundt på sitet

  • Brug CSS til at styre dit layout på sitet - søgerobotten er ligeglad med fonte og farver, så det behøver ikke at fylde op i koden.
  • Brug standard HTML tags H1, H2 etc. til overskrifterne - så kan robotten bedre finde ud af hvad der vigtigt i teksten.
  • Når du laver links på dit site er det fornuftigt at skrive lidt fornuftigt tekst på linket i stedet for 'Klik her'
  • Overvej at bruge DIV i stedet for tabeller til at styre layoutet på sitet i stedet.

 



Nøgleordsoptimering

En del af opgaven omkring optimering af hjemmesider i forhold til søgemaskiner går ud på at finde ud af, hvad folk egentlig skriver i søgemaskinen. Det nytter jo ikke noget at optimere sit site med nøgleord, der ikke bliver søgt efter. Der findes forskellige værktøjer til denne undersøgelse:

Processen er, at man skriver et nøgleord i en tekstboks, hvorefter systemet fortæller hvad folk har søgt efter, der minder om det skrevne og hvor mange søgninger der har været på det enkelte ord.

 

Det handler jo grundlæggende om, at gætte eller finde ud af hvad, det er folk skriver i søgemaskinerne - det kan man godt klare uden at bruge værktøjerne. Prøv at forklare hvad det er du viser på dit web-site til en ven eller kollega og lade dem skrive de ord ned, som de vil skrive i søgemaskinen. Samler du dem sammen fra en række personer har du et godt bud på dine nøgleord.

 

Når man på den måde har været igennem en analyse af hvad det er folk søger efter ved man, hvilke ord man skal skrive - blandt andet i sine metatags.

Du har en lang række steder, hvor du kan skrive dine nøgleord:

  • URL (Adressen)
  • Sidens titel
  • Keywords metatagget
  • Description metatagget
  • de andre metatags
  • Teksten på siden
  • Overskrifter <h1>..<h6>
  • Tekst links
  • ALT tagget
  • No frames tagget
  • Frames navnet
  • Navn på grafikfiler
  • Skjulte formfelter
  • Fremhævet tekst

 



Kan man købe sig til en bedre placering

På mange søgemaskiner kan man dels betale sig til en hurtigere optagelse i databasen - det gør sig specielt gældende for indekserne, men også visse af robotterne.

Ud over det har mange af maskinerne mulighed "sponserede" links - i den sammenhæng er specielt Google's addWords værd at kigge på: https://adwords.google.com/select/?hl=en.

 

Typiske misforståelser omkring søgemaskine optimering

1) Brug af forkerte nøgleord

Hvis man forsøger at optimere med de forkerte nøgleord er det hele spildt. Hvis man bruger nøgleord, som ingen søger efter - ja, så bliver man ikke så let fundet.

2) For mange nøgleord i metatags

Det giver ingen mening at putte rigtig mange nøgleord i dine metatags - nøgleordene skal stå i teksten! Keywords metatagget er stort set mistet sin betydning.

3) Gentalgelse af det samme nøgleord

Lad være med at gentage det samme nøgleord mange gange - hverken i metatags eller i teksten. Et par gange er ok, men for mange gange kan få søgemaskinerne til at banlyse sitet.

4) Mange indgangssider

Nogle anbefaler at oprette en indgangsside til hver søgemaskine, der så kan opdateres specifikt til den pågældende søgemaskine. Lad være med det - det kommer til at tage for lang tid i forhold til udbyttet.

5) Brug af skjult tekst

Skjult tekst er tekst med samme farve som sidens baggrundsfarve - det er en lækker måde, at kunne skrive nøgleord til søgemaskinerne, MEN det er ikke nogen god idé - de fleste søgemaskiner har også opdaget fidusen og straffer eller afviser sider der bruger teknikken!

Vær opmærksom på, at søgemaskinerne også kan opfatte hvid tekst i en tabel med sort baggrundsfarve som skjult tekst, hvis sidens normale baggrundsfarve er hvid.

6) Sider med kun grafik

Søgemaskiner forstår kun tekst, så hvis din hjemmeside indeholder meget grafik og ikke så meget tekst er det svært for søgemaskinerne at indeksere dit site.

7) Frames

Mange søgemaskiner forstår ikke frames, men selv om de ikke forstår frames kan de som regl læse, hvad der står i NOFRAMES tagget. Mange webmastere vælger at skrive noget i retning af "Denne side bruger frames, men din browser understøtter det ikke", hvilket jo ikke er specielt interessant for søgemaskinen - og der er faktisk ikke mange browsere tilbage, der ikke understøtter frames, så man kan lige så godt skrive noget fornuftigt til søgemaskienerne i NOFRAMES tagget.

8) Side cloaking

Side cloaking er en metode, hvor der ligger noget logik på web-serveren, der viser én side, hvis der kommer en søgemaskine og en anden, hvis det er en "almindelig" besøgende. Hvis en søgemaskine opdager, at man bruger side cloaking risikerer man at blive udelukket for altid! - lad være.

9) Brug af automatiske tilmeldinger

For at spare tid er der mange, der bruger automatiske tilmeldingssystemer, men søgemaskinerne kan ikke lide de automatiske tilmeldingssystemer så du risikerer, at blive ignoreret af søgemaskinerne.

Gør det selv!!

10) Tilmelde for mange sider pr dag

Mange søgemaskiner tillader kun, at man tilmelder én side pr. dag - så hold dig til det!

11) Brug af for meget tid på optimeringen

Sørg i stedet for at dit site indeholder fornuftig information til dine brugere - så skal søgemaskinerne nok komme!

12) Sitemaps

Mange søgemaskiner er ikke glade for sider, der kun indeholder links - sørg derfor for at et sitemap indeholder lidt tekst om de enkelte sider.

13) Søgemaskiner kan ikke indeksere sider fra Content Management Systemer

Det er ikke sandt - nærværende site er blandt andre et eksempel på det modsatte - det er fint indekseret af Goggle. Det er muligt, at der er andre søgemaskiner, der ikke kan indeksere sådan et site men...

Når det så er sagt er der visse ting man kan gøre for at søgemaskinerne har lettere ved at indeksere sider fra et CMS.

Når du har betalt for kurset får du adgang til øvelser til hver lektion. Og når du har fået godkendt din besvarelse får du desuden adgang til mine løsningsforslag med ekstra tips og trix.